Ζωγραφική
Ο αναγεννησιακός
καλλιτέχνης απέβαλε τη θεοκρατική αντίληψη του Μεσαίωνα για το ωραίο και την
αντικατέστησε με την έννοια του εμπειρικά ωραίου. Ο ζωγραφικός πίνακας, σύμφωνα
με τον Αλμπέρτι, γίνεται ένα παράθυρο μέσα από το οποίο ο θεατής παρατηρεί τον
κόσμο που
κατασκεύασε ο
καλλιτέχνης με βάση την προοπτική. Η προοπτική είναι ένας μαθηματικός τρόπος
για την ψευδαισθητική απόδοση του βάθους, της τρίτης δηλαδή διάστασης, που
λείπει από τη δισδιάστατη ζωγραφική επιφάνεια. Για να το επιτύχει αυτό, ο
ζωγράφος τοποθετεί το "σημείο φυγής" στο κέντρο του πίνακα, επάνω στη
γραμμή του ορίζοντα, που αντιστοιχεί στο ύψος των ματιών του θεατή και προς το
οποίο συγκλίνουν όλες οι παράλληλες ευθείες. Αυτή η οργάνωση ενός επιπέδου
ονομάζεται κεντρική προοπτική. Έτσι, ένας νέος τρόπος κατανόησης του κόσμου
εμφανίζεται και οδηγεί το χέρι και το μυαλό του καλλιτέχνη της Αναγέννησης. H αναφορά στην ελληνορωμαϊκή τέχνη και
μελέτη της φύσης συμβαδίζει με την προοπτική, τη μελέτη του προτύπου και την
επιλογή θεμάτων από τη μυθολογία. Ας σημειωθεί ότι οι πληροφορίες που εχαν οι
αναγεννησιακοί καλλιτέχνες για τη ζωγραφική της ρωμαϊκής εποχής προέρχονταν
μόνο από φιλολογικές πηγές, μια που μέχρι το τέλος περίπου του 15ου αιώνα δεν
είχαν βρεθεί ακόμα δείγματα ζωγραφικών έργων.
H ψευδαίσθηση του
βάθους που δημιουργείται με τον προοπτικό σχεδιασμό, η ισορροπία της σύνθεσης
και η χρήση των αναλογιών οδηγούσαν το ζωγράφο στη μαθηματική οργάνωση της
εικόνας, αλλά και στη μελέτη της ανατομίας του ανθρώπινου σώματος, καθώς το
ενέτασσαν στην προσδιο ρισμένη διάταξη των σχημάτων και των χρωμάτων.
H καλλιτεχνική
αναπαράσταση συνέβαλε στη μετάδοση της γνώσης, και ο καλλιτέχνης, ως
διαμεσολαβητής, έπρεπε να διαθέτει βαθιά και ευρεία εξοικείωση με την
πραγματικότητα που τον περιέβαλε. Η ζωγραφική έγινε μια διαδικασία με
συγκεκριμένα προβλήματα και λύσεις που μπορούσαν να επαληθευτούν. H τεχνική της ζωγραφικής εξελίχτηκε μαζί με
την επιστημονική αναζήτηση και εναρμονίστηκε μαζί της στην ανακάλυψη των νόμων
της φύσης και του σύμπαντος. H ανάμειξη των χρωμά των με λάδι - θεωρείται ότι ο Ολλανδός ζωγράφος Γιαν
Βαν Άυκ (1390-1441) "εφεύρε" την τεχνική της ελαιογραφίας, η οποία
μέσω του μαθητή του Πέτρους Κρίστους πέρασε στην Ιταλία - έδωσε τη δυνατότητα
στους καλλιτέχνες να μπορέσουν να επιμεληθούν περισσότερο τη λεπτομέρεια επάνω
στη ζωγραφική επιφάνεια, να αυξήσουν την ένταση των χρωμάτων και να αποδώσουν
με μεγαλύτερη δύναμη το φως και την ατμόσφαιρα που διαχέονται επάνω στην
επιφάνεια του έργου. Οι αρχές της ιταλικής Αναγέννησης εξαπλώθηκαν βόρεια των
Άλπεων κατά τη διάρκεια του 16ου αιώνα και επηρεάστηκαν από τα ντόπια
χαρακτηριστικά της τέχνης, παράλληλα με τα πρώτα σημάδια του Μανιερι σμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου