Η ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΡΩΙΜΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ
- Περίοπτη
γλυπτική και ανάγλυφο: είχαν και τα δύο πολύ μεγάλη διάδοση
-Αφομοίωση των
έργων της αρχαίας γλυπτικής + δικές τους παρατηρήσεις =
νατουραλιστική
απόδοση της ανθρώπινης μορφής και της κίνησής της
-Γεωμετρικές
αρχές της προοπτικής = απόδοση της τρίτης διάστασης (βάθος)
Υλικά:
λόγω του υψηλού
κόστους των υλικών οι καλλιτέχνες περιορίζονταν στις
παραγγελίες->
οι πλούσιοι παραγγελιοδόχοι των έργων τους τους εξασφάλιζαν
πληθώρα πολύτιμων
υλικών (κοράλλια, πολύτιμες πέτρες, χρυσό, ασήμι), συχνά με εισαγωγές από το εξωτερικό-> μεγάλη ζήτηση
είχαν τα γλυπτά από ορείχαλκο
(μπρούτζο), υλικό
με δύσκολη επεξεργασία που απαιτούσε πρόπλασμα από κερί και
πήλινο
καλούπι-> μάρμαρο άφθονο στην ιταλική χερσόνησο (η ιδιαίτερη
καλλιτεχνική
φυσιογνωμία κάθε πόλης σε άμεση σχέση με τα χρωματιστά μάρμαρα
από τοπικά
λατομεία – κάθε περιοχή με δικό της χρώμα μάρμαρο – αρκετά
μαρμάρινα γλυπτά
βάφονταν και τα πολυτελέστερα επιχρυσώνονταν)-> το ξύλο
(λεύκη, καρυδιά,
καστανιά) και ο πηλός ήταν φθηνότερα και ελαφρότερα υλικά,
ευκολότερα σε
επεξεργασία, εύκολα χρωματίζονταν (το μεγάλο πλεονέκτημα)
Θέματα:
Μεσαιωνική
γλυπτική: εξαρτημένη από την εκκλησιαστική αρχιτεκτονική, θέματα
θρησκευτικού
περιεχομένου
Αναγεννησιακή
γλυπτική: εμπλουτίζει το θεματολόγιό της με παγανιστικά θέματα
από
αρχαιότητα-> π.χ. το ορειχάλκινο σύμπλεγμα του Ηρακλή και του Ανταίου
(Ηρακλής = το
σύμβολο του αναγεννησιακού ανθρώπου που κατακτά με τις δυνάμεις
του την
αθανασία), έργο του Αντόνιο Πολλαγιουόλο (Antonio Pollaiuolo),
παραγγελία του
Λαυρεντίου των Μεδίκων-> Gombrich: Πολλαγιουόλο, εικόνα 171
Μετάλλια: με
αρχαία καταγωγή (από νομίσματα αυτοκρατορικής Ρώμης), γνώρισαν
μεγάλη διάδοση
στην Αναγέννηση-> Gombrich: ιδρυτικό μετάλλιο για το νέο ναό
του Αγίου Πέτρου
στη Ρώμη, εικόνα 186-> ο πρώτος καλλιτέχνης που ειδικεύτηκε
στο μετάλλιο και
το καθιέρωσε ως νέο είδος τέχνης ο Πιζανέλλο (Pisanello)-> στα
μετάλλιά του: μία
όψη κεφάλι ηγεμόνα προφίλ και άλλη όψη αλληγορική παράσταση
Θρησκευτικά
θέματα: εξακολουθούν να παριστάνονται (είτε σε περίοπτη γλυπτική
είτε σε
ανάγλυφο)-> στη Φλωρεντία (μέσα έως τέλη 15ου αιώνα): διάδοση τα
ορθογώνια και
κυκλικά ανάγλυφα με την Παναγία Βρεφοκρατούσα->
κατασκευάζονταν
και για κοινό χωρίς μεγάλες οικονομικές δυνατότητες από γύψο
και χρωματίζονταν
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου