Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013

Η ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΡΩΙΜΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ

 Η ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΡΩΙΜΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ

- Περίοπτη γλυπτική και ανάγλυφο: είχαν και τα δύο πολύ μεγάλη διάδοση
 -Αφομοίωση των έργων της αρχαίας γλυπτικής + δικές τους παρατηρήσεις =
νατουραλιστική απόδοση της ανθρώπινης μορφής και της κίνησής της
 -Γεωμετρικές αρχές της προοπτικής = απόδοση της τρίτης διάστασης (βάθος)



Υλικά:
λόγω του υψηλού κόστους των υλικών οι καλλιτέχνες περιορίζονταν στις
παραγγελίες-> οι πλούσιοι παραγγελιοδόχοι των έργων τους τους εξασφάλιζαν
πληθώρα πολύτιμων υλικών (κοράλλια, πολύτιμες πέτρες, χρυσό, ασήμι), συχνά με  εισαγωγές από το εξωτερικό-> μεγάλη ζήτηση είχαν τα γλυπτά από ορείχαλκο
(μπρούτζο), υλικό με δύσκολη επεξεργασία που απαιτούσε πρόπλασμα από κερί και
πήλινο καλούπι-> μάρμαρο άφθονο στην ιταλική χερσόνησο (η ιδιαίτερη
καλλιτεχνική φυσιογνωμία κάθε πόλης σε άμεση σχέση με τα χρωματιστά μάρμαρα
από τοπικά λατομεία – κάθε περιοχή με δικό της χρώμα μάρμαρο – αρκετά
μαρμάρινα γλυπτά βάφονταν και τα πολυτελέστερα επιχρυσώνονταν)-> το ξύλο
(λεύκη, καρυδιά, καστανιά) και ο πηλός ήταν φθηνότερα και ελαφρότερα υλικά,
ευκολότερα σε επεξεργασία, εύκολα χρωματίζονταν (το μεγάλο πλεονέκτημα)

Θέματα:
Μεσαιωνική γλυπτική: εξαρτημένη από την εκκλησιαστική αρχιτεκτονική, θέματα
θρησκευτικού περιεχομένου
Αναγεννησιακή γλυπτική: εμπλουτίζει το θεματολόγιό της με παγανιστικά θέματα 
από αρχαιότητα-> π.χ. το ορειχάλκινο σύμπλεγμα του Ηρακλή και του Ανταίου
(Ηρακλής = το σύμβολο του αναγεννησιακού ανθρώπου που κατακτά με τις δυνάμεις
του την αθανασία), έργο του Αντόνιο Πολλαγιουόλο (Antonio Pollaiuolo),
παραγγελία του Λαυρεντίου των Μεδίκων-> Gombrich: Πολλαγιουόλο, εικόνα 171
Μετάλλια: με αρχαία καταγωγή (από νομίσματα αυτοκρατορικής Ρώμης), γνώρισαν
μεγάλη διάδοση στην Αναγέννηση-> Gombrich: ιδρυτικό μετάλλιο για το νέο ναό
του Αγίου Πέτρου στη Ρώμη, εικόνα 186-> ο πρώτος καλλιτέχνης που ειδικεύτηκε
στο μετάλλιο και το καθιέρωσε ως νέο είδος τέχνης ο Πιζανέλλο (Pisanello)-> στα
μετάλλιά του: μία όψη κεφάλι ηγεμόνα προφίλ και άλλη όψη αλληγορική παράσταση
Θρησκευτικά θέματα: εξακολουθούν να παριστάνονται (είτε σε περίοπτη γλυπτική
είτε σε ανάγλυφο)-> στη Φλωρεντία (μέσα έως τέλη 15ου αιώνα): διάδοση τα
ορθογώνια και κυκλικά ανάγλυφα με την Παναγία Βρεφοκρατούσα->
κατασκευάζονταν και για κοινό χωρίς μεγάλες οικονομικές δυνατότητες από γύψο

και χρωματίζονταν

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου