Σάββατο 22 Ιουνίου 2013

ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ ΣΤΗ ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ

ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΤΗΣ ΠΡΩΙΜΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ ΣΤΗ ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ

Μαζάτσιο (Masaccio)


Ο μεγαλοφυέστερος ζωγράφος της πρώιμης Αναγέννησης-> το έργο του
(διάρκειας μόλις πέντε χρόνων, αφού πέθανε πολύ νέος, σε ηλικία 27 ετών) έχει  ανάλογη σημασία με το έργο τουGiotto-> φιλική σχέση με  Μπρουνελλέσκι και
Ντονατέλλο (οι τρεις τους θέτουν τις νέες βάσεις στην τέχνη / στην αρχιτεκτονική,
στη γλυπτική και στη ζωγραφική)->
 εκφράζεται με τη μνημειακή ζωγραφική
(τοιχογραφία) αλλά και με φορητούς πίνακες-> αξιοποιεί δυνατότητες κεντρικής
προοπτικής-> ξαναδίνει σε ανθρώπινες μορφές την πλαστικότητα και το σφρίγος
που είχαν τα έργα τουGiotto, με επιδέξιο χειρισμό φωτός και σκιάς (Giotto: οι
μορφές φωτίζονται με ομοιόμορφο και ουδέτερο φως, που δεν μπορούμε να
προσδιορίσουμε την πηγή του / Masaccio: τα πρόσωπα φωτίζονται έντονα από
κάποια πηγή έξω από την παράσταση)-> Gombrich: τοιχογραφία «Αγίας Τριάδας
με την Παναγία, τον Άγιο Ιωάννη και δωρητές»
Άλλο σημαντικό έργο του Μαζάτσιο: μέρος των τοιχογραφιών στο μνημειακό
σύνολο της Capella Brancacci στη Santa Maria del Carmine στη Φλωρεντία, όπου
συνεργάστηκε με το ζωγράφο Μαζολίνο (Masolino)

Φρα Αντζέλικο ( Fra Angelico )


Δομηνικανός μοναχός-> έθεσε την τέχνη του στην υπηρεσία της θρησκείας και του
τάγματός του-> συνδυάζει τις βασικές αρχές της παλαιότερης γοτθικής τεχνοτροπίας
με πρωτοποριακά στοιχεία της νέας τεχνοτροπίας του Masaccio-> Gom b rich :
«Ευαγγελισμός», τοιχογραφία στο μοναστήρι του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία.
Άλλο σημαντικό έργο του Φρα Αντζέλικο : σκηνές από τους βίους του Αγίου
Λαυρεντίου και του Αγίου Στεφάνου, στο παρεκκλήσι του πάπα Νικολάου Ε΄, στη Ρώμη-> συμπυκνώνουν τις αρετές του έργου του (ενότητα σύνθεσης, σοφή χρήση της μαθηματικής προοπτικής, απόδοση των ανθρώπινων μορφών με υποτυπώδη σκιοφωτισμό)


 
Πάολο Ουτσέλο (Paolo Uccello)



Μαθήτευσε στο εργαστήριο του Γκιμπέρτι (τον βοήθησε στη διακόσμηση της

«Θύρας του Παραδείσου» στο Βαπτιστήριο της Φλωρεντίας)-> στο εργαστήρι του
Γκιμπέρτι εξοικειώθηκε με τη μεταλλουργία και τη διεθνή γοτθική τεχνοτροπία->
εξοικείωση με αντινατουραλιστικές τάσεις της διεθνούς γοτθικής παράδοσης και στη
Βενετία (εργάζεται εκεί στα ψηφιδωτά του Αγίου Μάρκου)-> όμως και
ενθουσιασμός για καλλιτεχνικά επιτεύγματα πρώιμης Αναγέννησης-> έτσι το έργο
του συνδυάζει στοιχεία εντελώς πρωτοποριακά (π.χ. τολμηρή χρήση προοπτικής)
με στοιχεία από τη γοτθική παράδοση (σκληρά περιγράμματα και κάπως αδέξιος
χειρισμός του φωτός και της σκιάς)-> Gombrich: Ο ένας από τους τρεις πίνακες

μεγάλων διαστάσεων, που απεικονίζουν ισάριθμες φάσεις της Μάχης του San Romano (μεταξύ της Φλωρεντίας και της Σιένας, που έληξε με θριαμβευτική νίκη των πρώτων).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου