Οι μεγάλοι γλύπτες της πρώιμης αναγέννησης
1401 στη
Φλωρεντία: καλλιτεχνικός διαγωνισμός για κατασκευή και διακόσμηση
βόρειας χάλκινης
θύρας του Βαπτιστηρίου της Φλωρεντίας-> στόχος να
εναρμονίζεται με
θύρα νότιας πλευράς (έργο του Andrea Pisano, 14ος αιώνας, θύρα με γοτθικά
τετράφυλλα πλαίσια με διάφορες ευαγγελικές σκηνές)-> θέμα βόρειας θύρας «η
Θυσία του Ισαάκ»-> ατυχής συμμετοχή Μπρουνελλέσκι
Λορέντζο
Γκιμπέρτι (Lorenzo Ghiberti )
ο Φλωρεντινός
γλύπτης που κερδίζει στο διαγωνισμό-> καλλιτέχνης με οργανωμένο
εργαστήριο,
προσπαθούσε να συμφιλιώσει τα νέα επιτεύγματα με την παράδοση της
διεθνούς γοτθικής
τεχνοτροπίας-> μετά την ολοκλήρωση της βόρειας θύρας
(χρειάστηκαν
περίπου 20 χρόνια) ανέλαβε να διακοσμήσει και την ανατολική θύρα,
τη λεγόμενη «Θύρα
του Παραδείσου» (χρειάστηκαν περισσότερα από 20 χρόνια)->
Gombrich: «Η
βάπτιση του Χριστού», ανάγλυφο στην κολυμβήθρα του
Βαπτιστηρίου της
Σιένας, εικόνα 164
Ντονατέλο (
Donatello)

Donatello's David

Ο μεγαλύτερος
Φλωρεντινός γλύπτης του 15ου αιώνα-> ιδιαίτερη πρωτοτυπία και
σφαιρική
αντιμετώπιση των καλλιτεχνικών προβλημάτων-> μαθήτευσε κοντά στο
Γκιμπέρτι, γι’
αυτό εργάστηκε κυρίως σε χαλκό-> διδάχτηκε τους κανόνες της
μαθηματικής
προοπτικής από τον Μπρουνελλέσκι και τους εφάρμοσε αμέσως στη
γλυπτική (μαζί
πήγαν στη Ρώμη και μελέτησαν τα αρχαία ερείπια)-> εργάστηκε δέκα
χρόνια στην
Πάδοβα-> πειραματίστηκε με πολλούς τρόπους, στο έργο του πάντα τα
κύρια
χαρακτηριστικά της τέχνης της Αναγέννησης (φυσιοκρατική αντιμετώπιση
της ανθρώπινης
μορφής, προοπτική απόδοση του χώρου, ενδιαφέρον για την αρχαία
τέχνη)->
Gombrich: το άγαλμα του Αγίου Γεωργίου, εικόνα 151
Άλλο σημαντικό
έργο του Ντονατέλλο: το έφιππο ορειχάλκινο άγαλμα του Βενετού
στρατηγού
Γκατταμελάτα, παραγγελία της πόλης της Βενετίας-> αναβιώνει ο
αρχαίος τύπος του
έφιππου ανδριάντα-> πρότυπο πιθανότατα το περίφημο άγαλμα
του Μάρκου
Αυρήλιου στο Καπιτώλιο της Ρώμης (επίσκεψη με Μπρουνελλέσκι)->
έφιππη μορφή σε
πλατιά επίπεδα, ισορροπία όγκων, σφαίρα κάτω από πόδι αλόγου
ενισχύει αίσθηση
ηρεμίας-> δραστική αφαίρεση λεπτομερειών από Ντονατέλλο
(γιατί το έργο θα
τοποθετούνταν σε ευρύ χώρο πλατείας)-> ανατομία αναβάτη και
ζώου (πρότυπο
ίσως τα βυζαντινά ορειχάλκινα άλογα σε πρόσοψη Αγίου Μάρκου στη Βενετία)->
το άλογο ιδιαίτερα μεγάλο για ιππέα-> επιβολή ανθρώπου λόγω της
ηθικής και
πνευματικής υπεροχής-> στρατιωτική εξάρτυση προσδίδει μεγαλοπρέπεια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου