Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013

Οι μεγάλοι γλύπτες της πρώιμης αναγέννησης

Οι μεγάλοι γλύπτες της πρώιμης αναγέννησης



1401 στη Φλωρεντία: καλλιτεχνικός διαγωνισμός για κατασκευή και διακόσμηση
βόρειας χάλκινης θύρας του Βαπτιστηρίου της Φλωρεντίας-> στόχος να
εναρμονίζεται με θύρα νότιας πλευράς (έργο του Andrea Pisano, 14ος αιώνας, θύρα με γοτθικά τετράφυλλα πλαίσια με διάφορες ευαγγελικές σκηνές)-> θέμα βόρειας θύρας «η Θυσία του Ισαάκ»-> ατυχής συμμετοχή Μπρουνελλέσκι


 Λορέντζο Γκιμπέρτι (Lorenzo Ghiberti )


ο Φλωρεντινός γλύπτης που κερδίζει στο διαγωνισμό-> καλλιτέχνης με οργανωμένο
εργαστήριο, προσπαθούσε να συμφιλιώσει τα νέα επιτεύγματα με την παράδοση της
διεθνούς γοτθικής τεχνοτροπίας-> μετά την ολοκλήρωση της βόρειας θύρας
(χρειάστηκαν περίπου 20 χρόνια) ανέλαβε να διακοσμήσει και την ανατολική θύρα,
τη λεγόμενη «Θύρα του Παραδείσου» (χρειάστηκαν περισσότερα από 20 χρόνια)->
Gombrich: «Η βάπτιση του Χριστού», ανάγλυφο στην κολυμβήθρα του
Βαπτιστηρίου της Σιένας, εικόνα 164

 Ντονατέλο ( Donatello)
Donatello's David


Ο μεγαλύτερος Φλωρεντινός γλύπτης του 15ου αιώνα-> ιδιαίτερη πρωτοτυπία και
σφαιρική αντιμετώπιση των καλλιτεχνικών προβλημάτων-> μαθήτευσε κοντά στο
Γκιμπέρτι, γι’ αυτό εργάστηκε κυρίως σε χαλκό-> διδάχτηκε τους κανόνες της
μαθηματικής προοπτικής από τον Μπρουνελλέσκι και τους εφάρμοσε αμέσως στη
γλυπτική (μαζί πήγαν στη Ρώμη και μελέτησαν τα αρχαία ερείπια)-> εργάστηκε δέκα
χρόνια στην Πάδοβα-> πειραματίστηκε με πολλούς τρόπους, στο έργο του πάντα τα
κύρια χαρακτηριστικά της τέχνης της Αναγέννησης (φυσιοκρατική αντιμετώπιση
της ανθρώπινης μορφής, προοπτική απόδοση του χώρου, ενδιαφέρον για την αρχαία
τέχνη)-> Gombrich: το άγαλμα του Αγίου Γεωργίου, εικόνα 151
Άλλο σημαντικό έργο του Ντονατέλλο: το έφιππο ορειχάλκινο άγαλμα του Βενετού
στρατηγού Γκατταμελάτα, παραγγελία της πόλης της Βενετίας-> αναβιώνει ο
αρχαίος τύπος του έφιππου ανδριάντα-> πρότυπο πιθανότατα το περίφημο άγαλμα
του Μάρκου Αυρήλιου στο Καπιτώλιο της Ρώμης (επίσκεψη με Μπρουνελλέσκι)->
έφιππη μορφή σε πλατιά επίπεδα, ισορροπία όγκων, σφαίρα κάτω από πόδι αλόγου
ενισχύει αίσθηση ηρεμίας-> δραστική αφαίρεση λεπτομερειών από Ντονατέλλο
(γιατί το έργο θα τοποθετούνταν σε ευρύ χώρο πλατείας)-> ανατομία αναβάτη και
ζώου (πρότυπο ίσως τα βυζαντινά ορειχάλκινα άλογα σε πρόσοψη Αγίου Μάρκου στη Βενετία)-> το άλογο ιδιαίτερα μεγάλο για ιππέα-> επιβολή ανθρώπου λόγω της

ηθικής και πνευματικής υπεροχής-> στρατιωτική εξάρτυση προσδίδει μεγαλοπρέπεια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου