Ο Αντρέα Βερόκκιο
![]() |
O «Δαβίδ» στέκεται πάνω από το καταπονεμένο κεφάλι του Γολιάθ |
(1435-1488) διακρίνεται για την απόδοση ψυχικών καταστάσεων στα περίτεχνά του
γλυπτά. O «Δαβίδ» (περίπου 1475), νεαρός και λυγερόκορμος στέκεται πάνω από το
καταπονεμένο κεφάλι του Γολιάθ με μια έκφραση ψυχικής ικανοποίησης και
σιγουριάς, ενώ στο γλυπτό μνημείο «Βαρθολομαίος Κολλεόνε» (1481-1488), ο
Βερόκκιο δίνει πολύ παραστατικά το χαρακτηριστικό τύπο του αδίστακτου
επαγγελματία πολεμιστή που αναλαμβάνει δίχως δεύτερη σκέψη, με πληρωμή,
εργολαβικά, τη διεξαγωγή πολεμικών επιχειρήσεων.
Ο μεγαλύτερος
όμως γλύπτης της Αναγέννησης είναι αναμφισβήτητα ο Μικελάντζελο ή Μιχαήλ
‘Αγγελος. Στο έργο του, το ανθρώπινο σώμα ιδίως το γυμνό αποθεώνεται είναι η
πρώτη φορά που γίνεται κάτι τέτοιο από τα χρόνια της αρχαιότητας. Το αδρό
φτιάξιμο των μυώνων και η τέλεια διάρθρωση του κορμού και των μελών γύρω από ένα
στιβαρό και πειστικό κεντρικό άξονα με την καλομελετημένη κίνηση, δίνει στα
γλυπτό του, όπως στο «Δαβίδ» (1501-1504) μια μνημειακή και ηρωική αίσθηση όπως
επίσης και μια απαιτητική επανεμφάνιση του γυμνού στο προσκήνιο της τέχνης.
Σε συνθέσεις του
όπως στο ανάγλυφο «Κενταυρομαχία» (1491-1492), ο αδρός και τολμηρός χειρισμός
των όγκων και ιδίως η μυθολογία εντυπωσιάζουν.
Μ’ αυτή τη
μαεστρική μεταχείριση των όγκων γίνεται πλήρης εκμετάλλευση του φωτός-σκιάς,
ενώ η κίνηση και πλοκή των φιγούρων σε συνδυασμό με το παιγνίδισμα του φωτός,
δημιουργούν μια ανήσυχη ενεργητική ατμόσφαιρα, ταιριαστή στο Θέμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου